back to contents
intercreation J-E



Sensorial Dynamics_HAN Ayumi_韓 亜由美

image

image

この世紀末,際限なく拡張された身体機能を獲得したメガロポリスの住人は,もはやメディアという神経網からなるインヴィジブルスーツ無しには生き残れない.加速度的に進化を迫られ不可逆的に相対化される身体.それは個人レベルで社会レベルで,文字通りヒューマンスケールの意味を無化し続ける.そこでは個人は,リアルタイムの生産-消費ライン上の様々なデータに過ぎない.主格不在のまま繰り広げられる,未来永劫終わりの無い進歩史というナイト-メア.

vehicle  
自動車のダイメンションは,最大限のリアルな拡張身体器官であると同時に,最小限の居住環境である.すなわち主と客,内界と外界の臨界点である.その速度は,時空間を歪め,その超越的動力の引き起こす昂揚感は快楽と死の恐怖を同時に体感させる.外界に対して閉じたカプセル状の形態と構造は,密室の親密さと母胎にも形容される安心感を用意する.

installation
消えゆく自然に代わる次世代の人工的-自然環境(現実の模倣を免れない範囲のVRではなく)とは? 両極である創造と破壊のエネルギーとを統合した概念,絶対的存在としてNatureを読み直す.透明なイルージョン―高密度化する表象・記号の大気―に覆われた都市.刺激と消費のストレスのなかで肥厚した人間の知覚・感覚をひらくことで,一個の身体をトータルに意識させ,そのダイナミズムを蘇生する.

observer
速度のなかで不動点となった目撃者.ツーシーターの二人.

location
Schloss Solitude Stuttgart, 1995:かつて18世紀に,ひとの住むまちと異界である森とを隔てる境界点であった場所.或いは,王の居城と丘上の狩猟,饗宴,愛の快楽のためのヴィラとを直結させた,権力-速度の象徴である道の軸線上の終点で.
Karlsruhe, 1997?:かつて2つの世界大戦中に,ドイツで欧州で最大の兵器工場であり続けた場所.そして21世紀,アートとテクノロジーの殿堂に生まれ変わる建物下に虚ろに残された巨大な地下弾道実験場跡の弾道軸上で.
Tokyo, until 2000:アメーバのように増殖し繁茂するメガロポリスのカオスの森の中,80年代に,天井知らずの経済の虚像を象徴するかのように垂直に天を目指して伸びる高層ビルの屋上ヘリポートで.

image

Supported by Akademie Schloss Solitude, HfG Karlsruhe, ZKM / Deutschland

go top

Crossings_Stacey SPIEGEL and Rodney HOINKES_ステーシー・スピーゲル+ロドニー・ホインクス

image
We are teetering on the brink of the next millennia awash in a wave of utopian innovation which is reconfiguring the very means of our communication. It is here amongst the thousands of newsgroups and webmasters, providers and users that we find ourselves peering through the immaterial-into cyberspace. There flowing through the ether of the networks is "Crossings", the poetic intersection of media (technology) and content (perceptual experience) that moves beyond travel logs and terrestrial territory in search of the gravitational pull of new sublime landscapes.
"Crossings" is an artwork crafted from the software tool set called Polytrim developed at the Centre for Landscape Research of the University of Toronto. This project was first realized as part of the artist in residence program at ZKM in Karlsruhe. "Crossings" is a work in progress and continues to be developed to achieve a compelling dynamic immersive landscape where the terrain is shaped from information structures and links to the information space of the WWW.
"Crossings" is an evolutionary step that extends painting beyond cinema, weaving the desire for the merging of content and information to the artistic potential of a real time interactive virtual environment. While the computational world has mechanized nature into a transcribable and mechanical format, "Crossings" has focused on the history of landscape painting as the embodiment of human experience and emotion. By expressing the metaphoric power of landscape in a virtual environment as a non-hierarchical dynamic space " Crossings" reasserts that art is not merely transcriptive in the sense of conveying information, but is also a transformative process. When one is navigating the immersive environment of "Crossings", the traditional distinction between reality and virtuality disappears and the artificial dualism of information and sensation is eliminated. This happens through the interactive unfolding of a personal narrative that occurs when one navigates the live links to the WWW that occupy the formal pictorial space .

image

Crossings by Stacey SPIEGEL in collaboration with Rodney HOINKES was developed as fully interactive immersive environment at the Rotterdam Harbour Simulator under the sponcership of V2 Organization for DEAF95 in Rotterdam the Netherlands.
http://www.clr.toronto.edu:1080/PROJECTS/Crossings/Cross1.html

go top

World Underground Project_Jae Eun CHOI_崔在銀

image

[Micro-Macro]1995
Japan pavilion, The 46th Venice Biennale
■pilotis
installation area: 250m2
medium: acryl sheets, film, TV monitor, LD, neon light
buried paper (World Underground Project, Gifu pref., Japan 1991-94)

1986年に開始したこのプロジェクトは,
特性の和紙を世界各地の地中に埋め込み,
長期間おいた後に掘り出すという試みであり,
紙は地質や気象条件によって様々な変化を見せる.
現在,アジア,アフリカ,ヨーロッパ,アメリカなど世界11カ所で進行中.
下の2つは,付着した微生物を電子顕微鏡で数千倍に拡大し,
フィルムに写し撮って作品化したものである.

image

[Chaos]1994
The Sogetsu Art Museum, Tokyo JAPAN
diameter: 58cm
height: 90cm
medium: drum, water, heat, film
buried paper (World Underground Project, Gifu pref., Japan 1991-94)

photo: Shigeo Muto


go top